Minutę temu użytkownik s********s@g********d.com.pl zarezerwował salę w miejsowości Poznań
BLOG SPOTELLO

MP FLOW - kompleksowe usługi rozwojowe dla firm. Wywiad z Michaliną Patuchą

12 września 2019

W tym tygodniu wywiadu udzieli Michalina Patucha - psycholog, trener biznesu, wykładowca oraz właścicielka MP FLOW i Akademii Liderów Gastronomii. Wspólnie porozmawiamy o MP FLOW - firmie, która oferuje szereg rozwiązań dla firm, pracowników oraz kadry zarządzającej. Zapraszamy!

 

MP FLOW ostatnimi czasy poszerzyło swoją działalność. Wspólnie jesteście w stanie zaoferować kompleksową pomoc niemalże każdemu przedsiębiorstwu. W jakich obszarach udało się Wam rozszerzyć działalność?

Cieszę się, że właśnie jako kompleksowa pomoc jest to odbierane. Tak, faktycznie, ostatnio zakomunikowaliśmy poszerzenie działalności, choć tak naprawdę działamy w ten sposób już od dobrego roku. Obecnie pracujemy nad kolejnym krokiem w rozwoju, który pewnie za jakiś czas znów „oficjalnie” ujrzy światło dzienne :)

Jeśli mówimy o obecnych usługach, skupiamy się przede wszystkim na udzielaniu takiego wsparcia, które przedsiębiorcy daje oddech i zdrową perspektywę patrzenia na własny biznes - czasami to konsultacja, czy audyt, coraz częściej to „oddelegowanie nam” spraw operacyjnych i mocna praca na wyznaczaniu strategii działania, w której realizacji również uczestniczymy.

Główne obszary naszej działalności to przede wszystkim strategia, komunikacja i relacje. Edukujemy, szkolimy i pracujemy razem z naszymi klientami nad realizacją celów wpisanych w ich marzenia, czy zuchwałe cele - takie lubimy najbardziej!

Chcemy, żeby zmiany w firmach przebiegały kompleksowo, tak, aby klienci (zarówno nasi, czyli firmy), jak i klienci naszych klientów czuli się w tym procesie zmiany bezpiecznie.

Szkolimy pracowników, kadrę managerską, prowadzimy social media, budujemy strony internetowe i „jesteśmy”, przygotowujemy merytorycznie na zmiany, planujemy zmiany i towarzyszymy w ich trakcie - obok, w cieniu, ale z narzędziami, wiedzą i doświadczeniem, którymi zawsze się dzielimy.

 

W jaki sposób wykorzystujesz wykształcenie psychologiczne i coachingowe w pracy ze swoimi klientami?

Moim zadniem pole biznesowe to doskonałe miejsce pracy dla psychologa - ja spełniam się w swojej roli w 100%. W jaki sposób wykorzystuję swoje wykształcenie? Od strony wywiadów i badań - wiem, co i jak chcę sprawdzić, jakich narzędzi do tego użyć. Od zawsze byłam ciekawa ludzi i tego, co „nienamacalnie” dzieje się w relacjach, i tego, czy (i jak) można na to wpływać? Teraz, w zawodowej praktyce, korzystam z wiedzy psychologicznej w zasadzie cały czas. To trochę jak jazda samochodem - najpierw wsiadamy, oglądamy co jest wokół nas, wszystko jest nowe, każdy z ruchów wymaga świadomej pracy… Potem wrzucamy pierwszy bieg, drugi, czasem pomylimy sprzęgło z hamulcem. Po pewnym czasie jazda potrafi sprawiać przyjemność - dobrze jest znać zasady bezpieczeństwa i nie przekraczać dozwolonej prędkości, nie zajeżdżać nikomu drogi, uważać na innych użytkowników trasy.

W pracy psychologa jest podobnie - najpierw nauka, wiele nowych gałęzi samej psychologii - psychologia kliniczna, psychologia pozytywna, psychologia sprzedaży, psychologia społeczna, wywieranie wpływu, umiejętności interpersonalne… Wszystko wydaje się nowe, wszystkiego używamy bardzo świadomie, czasem się mylimy i to też jest ok - porażki i błędy są przecież niezbędnym elementem nauki. Po pewnym czasie i tu pojawia pewna płynność, pewność wykonywanych czynności - każdy wsiada do swojej „fury” i przygoda się zaczyna! Ważne, żeby szanować innych, znać zasady, umiejętnie badać potrzeby i nie przeceniać swoich kompetencji - tutaj mam na myśli szczególnie pracę psychologa i etykę naszego zawodu -  jeśli nie jestem w stanie komuś pomóc, komunikuję to jasno i otwarcie.

Myślę, że moja rola psychologa też często pozostaje „w cieniu” ale pozwala moim klientom rozwijać się odważnie, mądrze i bezpiecznie.

Drugą stroną korzyści płynących z dziedzin psychologii, z których oczywiście korzystam jest to, że również w naszej firmie wdrażamy współpracę opartą o szacunek i pracę nad relacjami. Chyba nie byłabym sobą, gdybym na szkoleniach opowiadała o takich relacyjnych modelach zarządzania a we własnej firmie prowadziła odmienne działania.

Nie oznacza to oczywiście braku wymagań, bo one są i zawsze będą, tak samo jak pomiary naszej efektywności - firma to nie tylko miejsce na rozwój i dobre relacje ale także na działania biznesowe, które przecież mają określone cele (w tym również finansowe).

Natomiast  z dumą mogę powiedzieć, że Zespół MP FLOW, to nie tylko wspaniali specjaliści ale także fajni ludzie, z którymi dobrze się rozmawia, którzy lubią się rozwijać, mają pasje i poczucie humoru.

Wykształcenie coachingowe również mocno „pracuje” w relacjach z naszymi klientami. Dla mnie coaching ma mocne osadzenie w psychologii - zarówno pod kątem merytorycznym jak i etycznym. Przeprowadzamy sesje coachingowe, czasem wzbogacamy je o elementy mentoringu i doradztwa, ale to dzieje się zawsze na prośbę klienta.

Natomiast w naszej codziennej pracy narzędzia coachingowe i myśl, filozofia coachingu towarzyszy nam bardzo często.

Znów posłużę się metaforą - psychologia i coaching to dla mnie jak mąka i woda - oba składniki mają wiele zastosowań. My czasem używamy samej mąki lub samej wody, choć specjalizujemy się w wypieku chleba. I to właśnie chleb wg naszej tradycyjnej receptury smakuje naszym klientom najbardziej (ba, nawet korzystnie wpływa na ich dietę!).

Także podsumowując - tak, zarówno z wykształcenia psychologicznego jak i coachingowego korzystam w mojej firmie - lubię piec chleb i testować różne proporcje, w zależności od preferencji potrzeb naszych klientów.

 

patucha5.JPG (4.66 MB) 

 

Na jakie potrzeby odpowiadają szkolenia, które oferuje MP FLOW? 

Głownie na potrzeby komunikacyjne w firmach -  czy to na linii pracodawca - pracownik, czy pracodawca - klient.

Na potrzeby rozwoju - zwłaszcza w firmach, które utknęły i potrzebują zewnętrznego bodźca, który „wymusi” (chociaż nigdy nikogo nie zmuszamy :)) jakiś ruch, choćby myśl.

Zwykle szkolimy w obszarach związanych z komunikacją, ale także kompetencjami miękkimi, które my zaliczamy do komunikacji (asertywność, umiejętność wyznaczania celów, twórczość) ale również w tych narzędziowych, które komunikację usprawniają, takich jak: planowanie, efektywność, zarządzanie zespołem i budowanie zaangażowania.

 

W waszej ofercie znajdują się zarówno szkolenia dla pracowników, jak i dla kadry zarządzającej. Czy te dwie grupy zawsze powinny być szkolone oddzielnie?

Co do „zawsze” i „powinny” trudno byłoby tu napisać jakiś zbiór zasad użytecznych na „zawsze” i dobrych dla wszystkich grup tak samo.

W MP FLOW rozdzielamy szkolenia dla pracowników i kadry zarządzającej, ponieważ mamy takie doświadczenia, że jednak są to różne grupy zawodowe, które mają odmienne cele na szkoleniach, inne problemy i inne potrzeby.

Oczywiście nie oznacza to, że nie powinny być szkolone razem (absolutnie!). Są takie szkolenia, które świetnie wpływają na pracę zespołu, właśnie kiedy są przeprowadzone dla wszystkich - bo integrują, scalają zespół i pomagają wzmocnić (albo zbudować) więzi.

Są też takie tematy, w których managerowie lubią spotkać się z innymi managerami a pracownicy z innymi pracownikami.

Po prostu wszystko zależy od tematu, konkretnej grupy i stopnia przeszkolenia.

My lubimy otwierać wiele drzwi i dawać wybór - stąd taki pomysł na podział szkoleń ;)

 

Jakiego rodzaju wsparcia, najczęściej potrzebuje kadra zarządzająca?

Z naszych analiz jakościowych (robimy takie na potrzeby różnych projektów) widzimy, że najbardziej potrzebuje umiejętności budowania zdrowych relacji z pracownikami - i pod tym kryje się cała góra kompetencji, które to wspierają - do komunikacji, po budowanie samoświadomości, pewności siebie, przygotowania merytorycznego, konkretnych narzędzi. Tutaj znów nie ma zasady, bo każdy człowiek jest inny i z różnych „źródeł” pobiera energię do zarządzania.

Nie ma też reguły co do formy pomocy - czasem świetnie sprawdzają się szkolenia, czasem idealnie działa formuła mastermind albo konsultacja biznesowa a czasem praca terapeutyczna. Każda z tych form wnosi coś wartościowego i do każdej zachęcamy, bo jako priorytet zawsze stawiamy potrzebę osoby, która przychodzi do nas po pomoc.

 patucha4.JPG (3.13 MB)

 

Czym jest formuła mastermind?

Formuła mastermind to cykl spotkań, podczas których dzielimy się doświadczeniem z osobami z różnych branż, dajemy sobie wzajemne wsparcie, udzielamy informacji zwrotnej i wyznaczamy realne cele, nad którymi pracujemy w czasie pomiędzy spotkaniami. Zwykle jest to praca w bardzo małym gronie około 3 osób, czasem większym - maksymalnie 6 osób. Daje świetne efekty, bo w perspektywie 3 miesięcy mamy 6 spotkań, które realnie wpływają na zmiany w firmach. Oczywiście tak samo, jak konsultacje, czy szkolenia - tę formę pracy trzeba poznać i polubić, z doświadczenia widzę, że jest wartościowa i coraz cześciej stosowana w biznesie. To także wspaniała okazja do networkingu.

 

Na co powinien przygotować się lider, decydujący się na executive coaching?

Na to, że przychodząc do nas zacznie nad sobą pracować :) I nie będzie dróg na skróty.

 

Rozmawiała: Karolina Nowak

O autorze:
Michalina Patucha
Psycholog i trener biznesu, wykładowca. Właścicielka firmy MP FLOW i Akademii Liderów Gastronomii.

Masz wiele ciekawych rzeczy do powiedzenia? 

Zwiększ swój zasięg publikując na naszym blogu.

Publikuj bezpłatnie