BLOG SPOTELLO

Naucz się przemawiać jak Richard Branson

04 grudnia 2018

Większość z was zapewne choć raz zetknęła się w sieci z nagraniem z konferencji TED Talks. Nie bez powodu klipy z tych przemówień są szeroko udostępniane przez internautów. Są to jedne z najbardziej angażujących i perswazyjnych wystąpień. Na deskach TED-a przemawiało wielu znanych naukowców, przedsiębiorców i działaczy społecznych, m.in. Elon Musk, Bill Gates czy Stephen Hawking.

Pierwotnie konferencje TED (skrót od Technology, Entertainment, Design) podejmowały tematykę informatyczną - głównie ze względu na lokalizację spotkań. Początkowo było to Monterey w Kalifornii, położone niedaleko technologicznego zagłębia USA - Doliny Krzemowej. Z czasem kolejne prelekcje zaczęły dotyczyć także nauki i kultury. Obecnie motto wydarzenia brzmi ideas worth spreading, co można przetłumaczyć jako pomysły godne popularyzacji.

Konferencje TED Talks spotkały się z takim zainteresowaniem, że (niezależnie od corocznie organizowanego głównego wydarzenia) w poszczególnych krajach świata przygotowywane są także mniejsze, niezależne spotkania, firmowane nazwą TEDx.

Wiele wystąpień TED Talks posiada wspólne elementy, które wyróżniają je na tle wielu innych konferencji. Z tego powodu te prelekcje mogą być najlepszym poradnikiem dla szkoleniowców i trenerów o tym, jak przygotować wystąpienie, które będzie trzymało słuchaczy w napięciu do samego końca.

Co sprawia, że prezentacje na Ted Talks są takie popularne? Czego każdy trener i szkoleniowiec może się z nich nauczyć?

 

W pierwszych sekundach wzbudź ciekawość

Pierwszym krokiem do osiągnięcia dużego zainteresowania Twoim tematem jest wzbudzenie wśród słuchaczy ciekawości. Kiedy prelegent zacznie wątek, który zaintryguje słuchaczy, większość z nich będzie oczekiwała zamknięcia go puentą. Nikt nie lubi niedokończonych historii. Jeżeli zależy Ci na pozyskaniu maksymalnej uwagi, zamiast podawać na wstępie główną myśl i rozwiązanie problemu, zacznij zadawać pytania retoryczne. Możesz poinformować słuchaczy, że znasz odpowiedź - ale nie wyjawiaj jej jeszcze.

Po wstępie w stylu: Dzisiaj opowiem wam jak zarządzać zasobami ludzkimi w firmie, większość słuchaczy stwierdzi, że nie czeka ich nic innego oprócz nudnej teorii. Jak to poprawić? Zdecydowanie lepiej rozpocząć spotkanie od słów: Dzisiaj porozmawiamy o trzech największych błędach, które popełniają początkujący HR-owcy - czy potraficie je nazwać?. W tym przypadku większość uczestników powinna nadstawić uszu.

Pamiętaj, by w trakcie spotkania stale utrzymywać wysoki poziom zainteresowania uczestników. Kiedy wywód znów stanie się dla słuchacza przewidywalny, postaraj się go zaskoczyć - np. krótką anegdotą, żartem, pytaniem do publiczności. Łączy się to z kolejnym punktem, czyli...

 

Podtrzymuj kontakt ze słuchaczami

Spraw, by twoje przemówienie nie brzmiało jak jednostronny wykład. Postaraj się zaangażować uczestników w dialog - choćby pozorny. Zadawaj pytania (nie tylko retoryczne) i pozwól słuchaczom na stawianie własnych.

Nie musisz za wszelką cenę brzmieć formalnie i perfekcyjnie. Wystarczy, że w swoim wystąpieniu będziesz autentyczny. Psychologowie udowodnili, że jeśli osoba występująca przed publicznością zrobi niewielki błąd, to widownia staje się mu bardziej przychylna, bo postrzega go jak zwykłego człowieka, któremu też może przydarzyć się pomyłka. Opisane zjawisko to tzw. efekt potknięcia.

 

Pasjonuj się prezentowanym tematem

Czy zwróciłeś uwagę na to, w jaki sposób prelegenci opowiadają o swoich tematach na TED Talks? Ich przemówienia są pełne emocji i entuzjazmu wobec przekazywanych treści. Z tego powodu planując tematykę własnego wystąpienia lub szkolenia, wybierz zagadnienie, o którym lubisz rozmawiać i czujesz się w nim jak ryba w wodzie. Tylko w ten sposób możesz zbudować pasjonującą opowieść, która zainteresuje słuchaczy.

Swoje emocje połącz z tzw. storytellingiem. Pojęcie storytellingu (czyli umiejętności budowania narracji wokół danego tematu) jest obecnie jednym z najmodniejszych zagadnień, podejmowanym przez wielu mówców, liderów i specjalistów od marketingu. Zamiast wykładania tzw. "suchej teorii" oraz przytaczania liczb, warto zbudować historię, która zaciekawi słuchaczy. Spróbuj opowiedzieć ten sam problem na podstawie ciekawego case study - czy nie brzmi lepiej?

Dlaczego warto budować narrację na szkoleniu? Jak podają Chip i Dan Heath, autorzy książki Power of Moments poświęconej storytellingowi, po zakończonej prezentacji 63% uczestników pamięta przytaczane historie, natomiast dane statystyczne - zaledwie 5%.

 

Trzymaj się jednej, kluczowej myśli

Dlaczego klipy TED Talks tak często są udostępniane dalej? Ponieważ po obejrzeniu filmiku główną myśl przemówienia można opisać własnymi słowami w jednym zdaniu. Nasze mózgi preferują prostotę i przejrzystość. Z tego powodu wszystkie prelekcje TED-a zbudowane są wokół jednej idei. W trakcie spotkania można poruszać kolejne, drobne podtematy, jednak całość przemówienia, wykładu czy szkolenia powinna dotyczyć jednego konkretnego zagadnienia, które można później szybko streścić. Jeśli każemy słuchaczom podążać za kilkoma wątkami (niezwiązanymi ze sobą), mogą się szybko pogubić i zniechęcić do dalszego uczestnictwa. Jeżeli format spotkania czy szkolenia wymaga poruszania wielu tematów, dokonaj ich przejrzystego podziału na sekcje.

Zatem przygotowując temat swojego kolejnego szkolenia, pamiętaj o słowach Richarda Bransona, wypowiedzianych notabene podczas wystąpienia na TED Talks: Złożoność to twój wróg. Każdy głupi potrafi zrobić coś skomplikowanego. Trudnością jest stworzenie czegoś prostego.

Więcej porad o tym, jak przygotować dobre wystąpienie znajdziesz w klipie TED poświęconemu temu tematowi.

O autorze:
Artykuły Spotello
Poznaj nasze artykuły o salach szkoleniowych i nie tylko. Tutaj znajdziesz nowości i porady, pomocne przy rezerwowaniu pomieszczeń i organizacji wydarzeń.

Masz wiele ciekawych rzeczy do powiedzenia? 

Zwiększ swój zasięg publikując na naszym blogu.

Publikuj bezpłatnie